ADHD-koden – et nyt perspektiv
Har du eller – din søn eller datter – ADHD/ADD, har mødet med fagfolk sikkert ofte handlet om de udfordringer, det kan give i skolen, på jobbet og blandt venner og familie – f.eks. tid der løber fra én eller temperamentet, der koger over. Men der findes også en anden og mere konstruktiv tilgang til diagnosen.
Jeg tilbyder ADHD-coaching til både børn, unge og voksne med ADHD – i forbindelse med børn dog fortrinsvis i form af forældrecoaching. I mine coaching-sessions fokuserer vi også på de ressourcer, der oftest følger med ADHD. Mennesker med ADHD har ofte særlige kompetencer, som kan udvikles og bruges konstruktivt. Kendte mennesker som f.eks. skuespilleren Jim Carey, fotomodellen Lykke May og erhvervsmanden Richard Branson har ADHD og har ved at lære sig selv godt at kende omsat deres ADHD til noget produktivt.
Vi afdækker og træner de kompetencer, du har med dig og lære at udnytte dem konstruktivt – selvom omgivelserne kan udfordre din naturlige adfærd. Med andre ord, så kan du omsætte dine vanskeligheder til dine vigtigste ressourcer.
Sammen afdækker vi:
- de problematikker din ADHD/ADD skaber – og de værktøjer og teknikker, du kan håndtere dem med.
- de ressourcer du med stor sandsynlighed også har, og de muligheder det giver dig personligt og fagligt.
- Hvordan du får mest muligt ud af din unikke måde at fungere på.
Hvordan foregår ADHD-coaching?
Et ADHD-coachingforløb strækker sig typisk over 5-10 samtaler à 1,5 times varighed. Den første er en intro-samtale, hvor vi afstemmer kemien. Jeg fortæller også om min måde at anskue ADHD på og om de udviklingsmuligheder, der ligger i samtalerne.
I de senere samtaler træner vi selvhjælps-værktøjer og finder frem til strategier, som hjælper dig til at sætte dig ud over dine ADHD-problematikker, så du kan fungere bedre i din hverdag. Vi følger op fra gang til gang og sigter mod, at du bliver i stand til selv at arbejde videre med de nye redskaber og fastholde positive forandringer.
Samtalerne kan suppleres med bl.a. hypnoterapi eller med HeartMath – en meget effektiv mindfulness-metode, som du kan bruge der hjemme, når du har tid og lyst.
Teorien bag
Jeg er stærkt inspireret af Thom Hartman, der er forfatter til bogen ”Succeed as a Hunter in a Farmer’s World”. Han vender den gængse tilgang på hovedet og betragter ADHD som en variation af måder at fungere på. Han beskriver mennesker med ADHD som jægere i en landmands verden – at de på mange måder er toptunede til en lang række opgaver, men må agere i en verden, der er tilpasset en anden type mennesker. Det giver en helt anden tilgang til at arbejde med sin ADHD.
Teoretisk baserer jeg mig også på californieren Ronald Davis. Davis har udviklet en række læringsstrategier til ordblinde børn og unge, som også har vist sig effektive i arbejdet med andre former for indlæringsvanskeligheder – bl.a. ADHD. Mens det etablerede uddannelsessystem er baseret på tekst og lineær indlæring, er Davis-metoden baseret på det udgangspunkt, at både dyslektikere og mennesker med ADHD primært opfatter verden visuelt og flerdimensionelt. Lige som hos Hartmann giver det et nyt perspektiv, som jeg gør brug af i min praksis.